De Centrale Cliëntenraad (CCR) van GGz Centraal komt op voor de belangen van alle cliënten binnen de organisatie. Elke instelling in de geestelijke gezondheidszorg moet volgens de wet (de Wmcz) een cliëntenraad hebben. Deze raad denkt mee en geeft advies aan de organisatie.

De cliëntenraad bestaat uit mensen die zelf cliënt zijn (geweest) of die veel weten van de ggz. Zij gebruiken hun ervaring om mee te denken over hoe de zorg beter kan. De CCR vertegenwoordigt álle cliënten van GGz Centraal: jong en oud, mensen die in een kliniek wonen én mensen die thuis hulp krijgen.

Wat doet de cliëntenraad precies?

De cliëntenraad geeft advies aan de raad van bestuur. Het gaat dan om onderwerpen die belangrijk zijn voor cliënten, zoals:

  • De kwaliteit van de zorg
  • Veiligheid
  • Hoe cliënten worden behandeld
  • Huisvesting en eten
  • Geestelijke verzorging

De CCR praat ook mee over grotere plannen, zoals:

  • Samenwerken of fuseren met andere organisaties
  • Nieuwbouw of verbouwingen
  • Veranderingen in de manier van zorg geven
  • Aanstelling van belangrijke personen, zoals leden van de raad van toezicht
  • Wanneer cliënten worden toegelaten of wanneer zorg stopt
  • Klachtenregeling
  • Regels over eten, gezondheid, hygiëne en vrije tijd
  • Leefstijl en welzijn van cliënten

De cliëntenraad heeft volgens de wet recht op advies en instemming bij belangrijke besluiten. Daardoor heeft de CCR echt invloed op het beleid van GGz Centraal. Zo wordt de stem van cliënten altijd meegenomen in beslissingen.

Hoe is de cliëntenraad opgebouwd?

GGz Centraal heeft één centrale cliëntenraad en daarnaast vijf regionale cliëntenraden. Deze regionale raden geven advies aan de directie van hun eigen zorggebied.

Voorbeelden van onderwerpen waarover zij meedenken:

  • Huisregels en rookbeleid
  • Activiteiten voor cliënten
  • Leefstijl en gezondheid
  • Nieuwbouw of verbouw van woonplekken
  • Contact met andere cliënten
  • Hoe de kwaliteit van zorg wordt gemeten

De leden van de CCR nemen ervaringen uit hun eigen regio mee. Zo sluit het beleid goed aan bij wat cliënten écht belangrijk vinden.

De centrale cliëntenraad zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de zorg regelmatig wordt gecontroleerd, vanuit het perspectief van cliënten. Meer weten? Lees het hier.

Contact

Wilt u meer weten of in contact komen met de Centrale Cliëntenraad?
Stuur dan een e-mail naa
centrale.clientenraad@ggzcentraal.nl

Welke cliëntenraden zijn er?

Naast de centrale cliëntenraad zijn er regionale cliëntenraden: