Iedere naaste heeft recht op heldere informatie.

Daarom zullen wij jou zo goed mogelijk informeren over de behandeling van je familielid of naaste, over ziektebeelden, behandelmethoden, de organisatie van de zorg en over wat je kunt doen als je ontevreden bent.

Heb je vragen over de ziekte en behandeling van een familielid of naaste? Dan is het misschien handig om die vragen eerst aan je naaste zelf te stellen. Als een patiënt die bij ons in behandeling is dit met de behandelaar heeft afgesproken, kan ook de behandelaar jou hierover informeren. Is de patiënt niet in staat om jou te informeren maar hij of zij wil dit wel, dan zal de behandelaar dit doen. Is de patiënt wilsonbekwaam? Dan gelden voor het verstrekken van informatie de regels beschreven in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

In zeer bijzondere gevallen kan het informeren van naasten voor de patiënt tot een ongewenste situatie leiden. Dan kan de hulpverlener afwijken van de norm.

contactpersoon

Patiënten in deeltijd- of klinische behandeling geven normaal gesproken aan wie van hun naasten de ‘contactpersoon’ is. De contactpersoon is degene die wij – indien nodig – op de hoogte houden. Andere familieleden en naasten kunnen dan bij de contactpersoon terecht voor informatie.