Jaarlijks verantwoorden wij ons over het gevoerde beleid. We blikken hier terug in een jaarverslag waarin ook de jaarrekening is opgenomen.

Een terugblik op 2024

In 2024 hebben wij ons opnieuw vol overtuiging ingezet voor onze onveranderde missie: wij bieden hulp aan mensen die ernstig in hun functioneren worden beperkt door een mentale stoornis of psychische kwetsbaarheid. Wij onderkennen dat de geestelijke gezondheidszorg onder druk staat en passen onze zorg en organisatie voortdurend aan om duurzaam en veerkrachtig te blijven. Daarom hebben wij bewust gekozen voor toekomstbestendigheid: behoud van vermogen om blijvend goede, toegankelijke en veilige zorg te leveren. Daarvoor leiden wij professionals op doen aan onderzoek en innoveren, deel twee van onze onveranderde missie.

Een jaar van beweging en verandering
De druk op de arbeidsmarkt neemt verder toe. Wij gaan om met personeelstekorten, financiële onzekerheden en toenemende complexiteit van zorg. Tegelijkertijd starten wij mooie initiatieven waarin samenwerking, innovatie en mensgerichtheid centraal staan. Wij hebben in 2024 onze organisatie inhoudelijk, organisatorisch en financieel versterkt. Door ons te richten op het verbeteren van de registratie van zorg, het terugdringen van wachttijden, het stimuleren van digitale zorg en het versterken van onze interne sturing. Ook hebben wij geïnvesteerd in goed werkgeverschap en bevorderen wij de duurzame inzetbaarheid van onze collega’s.

Samen bouwen aan een toekomstbestendige organisatie
Een noodzakelijke mijlpaal is de start van het project Actie Stormvlag geweest. Met dit project borgen wij de kwaliteit van zorg en verbeteren wij onze organisatie duurzaam. Inmiddels zien wij de eerste resultaten hiervan. Daarnaast hebben wij belangrijke stappen gezet in regionale samenwerking, digitale transformatie en leefstijlgerichte zorg. Wij werken intensief samen met ketenpartners in onze regio’s, investeren in digitale toepassingen en integreren leefstijl en preventie steeds meer in de behandeling. Daarnaast hebben wij het programma Goed Werkgeverschap verder vormgegeven, met als doel medewerkers te werven, te binden en te behouden.

Vooruit met vertrouwen
Arjan Theil, voorzitter raad van bestuur: “Wij blijven in de komende jaren een stevige en betrouwbare zorgverlener voor mensen met ernstige psychische aandoeningen. De veranderingen die wij inzetten, vragen veel van onze organisatie en van onze medewerkers. Daar ben ik iedereen heel dankbaar voor. Als bestuurder ervaar ik een grote veerkracht en betrokkenheid. Samen met onze collega’s, cliënten, naasten en ketenpartners bouwen wij aan een betere toekomst. Wij blijven vastberaden onze missie voort te zetten en te versterken: wij bieden toegankelijke en specialistische geestelijke gezondheidszorg aan iedereen die dat nodig heeft. Zorg voor morgen, als 1 GGz Centraal.”

Verantwoording onkosten raad van bestuur

We vinden het belangrijk open te zijn over de (persoonlijke) onkosten van de raad van bestuur. Daarvoor hebben wij beleid opgesteld in samenspraak met onze raad van toezicht. Dat beleid hebben we vastgelegd in deze notitie. Elk jaar publiceert GGz Centraal een overzicht van gemaakte onkosten door de RvB dat in lijn is met het NVZD-modelbeleid. In dit overzicht zijn de onkosten van de raad van bestuur over 2024 te lezen.

ANBI-verklaring

Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang.
Hier vindt u onze ANBI-verklaring.