Resultaten vertellen

U bent hier :Home/Resultaten vertellen

Het werk achter de schermen

Ze zitten ver weg en zijn niet erg zichtbaar, de mensen van de zorgadministratie. Wat doen ze eigenlijk precies? En is dat niet saai? ‘Helemaal niet!’, reageren Cisca van de Vliet–Schaap en Geert Segers direct. Ze gunnen ons een kijkje in ‘ het systeem achter de schermen’. De afdeling zorgadministratie valt onder het vakcentrum financiën, administratie en informatievoorziening (FAI) en bestaat uit twee teams: het team functioneel beheer en het team facturatie & registratie.  Cisca: ‘Alles wat we doen staat ten dienste van de patiënt en de behandelaar. GGz [...]

Het verhaal is een krachtig middel

3 jaar geleden - vlak voor haar pensioen - vroeg de raad van bestuur haar een driejarig project ‘Resultaten vertellen’ aan te sturen. Ze moest er even over nadenken maar pakte de handschoen met veel plezier op. Onlangs rondde ze het project af. Mariëtte Robbe over startproblemen, succesverhalen en bevlogen medewerkers. ‘Ik startte met dit project in december 2015, samen met Jan Laterveer, bestuurssecretaris. Eigenlijk leerde hij me GGz Centraal kennen. Ik was het schoolvoorbeeld van een medewerker die niet weet wat er allemaal in GGz Centraal gebeurt. Voorheen [...]

Een gezamenlijk moment van bezinning, ongeacht je levensbeschouwing

Hilly Pierik staat elke dinsdag trouw van half 11 tot 11 uur klaar voor iedereen die behoefte heeft aan een moment van danken, gebed en bezinning. Ze gelooft in de kracht van eenvoud en probeert tijdens alle gebedsmomenten de succeselementen ‘continuïteit’ en ‘persoonlijke aandacht’ aan te brengen. “Het gebedsmoment is laagdrempelig en veel mensen hebben een achterliggende geschiedenis met een bepaalde vorm van levensbeschouwing. Ik zie dat men graag een moment neemt om te bedanken. Bijvoorbeeld voor het mooie weer en om iedereen een goede vakantie te wensen, of [...]

Trots op mijn herstel

6 jaar geleden kwam ze terecht bij de Meregaard, een locatie van GGz Centraal in Almere: Anita. Na verloop van tijd kreeg ze vat op haar herstel. En met succes! ‘In 2012 kwam ik in behandeling. Ik leed aan een depressie, niets lukte meer in mijn leven. Aan de eerste behandelaar heb ik niet veel gehad; zoals ik er nu op terugkijk heeft die mijn probleem zelfs groter gemaakt. Na verloop van tijd werd ik doorgestuurd naar een FACT-team en daar kreeg ik dagbehandeling aangeboden. Hier begon mijn herstel! [...]

Liever thuis dan in de kliniek? Dat kan met IHT

Verpleegkundig Specialist, Kirsten Nederveen en Sandra Stormbroek, Teamleider van het IHT-team vertellen over de succesvolle alternatieve behandelvorm voor een opname in de praktijk: IHT, intensive home treatment, biedt directe multidisciplinaire crisisbehandeling, intensieve en acute zorg bij patiënten thuis. Kirsten: “Intensive Home Treatment is een vorm van zorg die over is komen waaien vanuit Groot-Brittannië, afgeleid van het zorgmodel Crisis resolution and home treatment (CRHT). Deze vorm van zorg werkt met name opnamevoorkomend of -verkortend. We proberen IHT zoveel mogelijk in te zetten, we zijn zeven dagen per week, 24 [...]

Iedere instelling moet haar maatschappelijk werkers koesteren

Toen Gert Hofsink, maatschappelijk werker en journalist, als maatschappelijk werker begon op locatie Veldwijk was er op elke afdeling wel een maatschappelijk werker te vinden. Tegenwoordig vind je er nog maar drie op het terrein. Met de komst van de opleiding social work, slopende bezuinigingen en geringe animo om de beroepsgroep veilig te stellen, wordt het tijd dat men begrijpt hoe onmisbaar de maatschappelijk werker eigenlijk is. Maatschappelijk werk in een ander jasje "De opleiding social work werd een jaar of vier geleden in het leven geroepen als een [...]

Referaten nieuwe stijl

10 keer per jaar een avond waar psychiaters, psychologen en verpleegkundig specialisten elkaar ontmoeten, kennis delen en in discussie gaan over actuele thema’s. Een avond waar we wetenschappelijke inzichten en klinische praktijk met elkaar verbinden. Dat is het doel van de referaten nieuwe stijl. Sinds jaar en dag zijn de refereeravonden onderdeel van de bij- en nascholingsmogelijkheden voor specialisten. Ze maken deel uit van het scholingsprogramma voor de psychiaters, horend bij de erkenningscriteria van de A-opleiding. Een aantal jaren geleden zijn ook de psychologen en verpleegkundig specialisten erbij betrokken. [...]

Familievertrouwenspersoon: ‘we proberen met z’n allen op een lijn te komen’

Na een prachtige carrière als manager bij de Lievegoed Zorggroep, werd het tijd om het over een heel andere boeg te gooien. Joke van der Veer koos ervoor om familie plaats te geven binnen de behandeling en pakte haar kans om Familievertrouwenspersoon te worden bij de Landelijke Stichting familie vertrouwenspersonen (LSFVP) en is gedetacheerd bij GGz Centraal. ‘Is het nog steeds niet over?’ Over een hartoperatie kan men uren ongestoord praten. Hoe ging het? Hoe voel je je nu? Dat geldt helaas niet voor mensen met psychiatrische klachten, dan [...]

Ik heb zelden zoveel uiteenlopende mensen voorbij zien komen: de magie van Amethist

GGz Centraal en Tactus werken vijf jaar samen in de Flevolandse verslavingszorg. Resultaat: korte wachttijden, brede zorg en meer groepsbehandelingen. Psychiater, Tim Waning en directeur bedrijfsvoering, Walter de Vos vertellen over start en groei van Amethist verslavingszorg. Van alcoholmisbruik tot gameverslaving en van jong tot oud, elke vorm van verslaving behandelen de zorgverleners van Amethist. Tim Waning is nu bijna een jaar psychiater bij Amethist en heeft hiervoor 5 jaar gewerkt bij de Meregaard te Almere. “In tien jaarpsychiatrie heb ik veel mensen met verslavingen gezien, maar nooit een [...]

Als de grond onder je voeten verdwijnt

‘Opeens stond ik als verpleegkundige aan de andere kant van de lijn. De eenzaamheid die ik daar voelde heeft mijn kijk op het vak totaal veranderd.’  Karolien Sternsdorff kwam van de een op de andere dag aan de andere kant van de zorg te staan, toen haar partner te maken kreeg met een ernstig herseninfarct. Dat bracht haar wereld aan het wankelen – en dat terwijl ze zo’n ervaren verpleegkundige was. ‘Tot 2016 werkte ik bij de afdeling ziekenhuispsychiatrie van GGz Centraal in Lelystad. Wat was dat een ontzettend [...]

een nieuw tijdperk

Een 3D geprojecteerde ‘hulpverlener’ zit bij mij aan tafel. Ze start het gesprek met hoe ik me voel en noteert alle klachten die ik vertel, hoe lang ze bestaan, wat de invloed is op mijn dagelijks functioneren en wat ik eraan gedaan heb. Ze spreekt zakelijk maar voelt betrokken. Vooral toen ‘ze’ zei: ‘Ik merk dat u wat geëmotioneerd raakt, wilt u verder gaan of het gesprek even onderbreken?’ Na korte tijd merk ik eigenlijk geen groot verschil tussen een mens en deze 3D voorgeprogrammeerde ‘hulpverlener’. Ik vind het [...]

Meer regie voor de cliënt binnen ons nieuwe cliëntportaal

In een wereld die steeds digitaler wordt en waar de cliënt met behulp van e-health steeds meer de regie gaat voeren, vertelt Matthijs Jantzen, projectleider cliëntportaal, samen met Ferdy Beer, lid van de cliëntenraad, over het gloednieuwe cliëntportaal dat maandag 2 juli binnen GGz Centraal wordt gelanceerd. “De belangrijkste reden om een cliëntportaal te bouwen is dat de informatieverstrekking naar cliënten in onze ogen beter kan. We missen een centrale plek waar de cliënt ‘online’ informatie over zijn behandeling kan terugvinden. Het cliëntportaal moet die plek gaan worden. Dat [...]