Hoe GGz Centraal met de coronacrisis omgaat

Je bent hier:Home/Nieuws/Hoe GGz Centraal met de coronacrisis omgaat

Lege wachtkamers. Het komt zelden voor. Restaurants dicht. Geen bezoekers. Het is stil op Veldwijk in Ermelo en op Zon & Schild in Amersfoort. Een paar auto’s maar op de parkeerplaats voor de Rembrandhof in Hilversum en de Meregaard in Almere. Op elke voordeur van onze gebouwen hangt een poster met strenge toegangsregels. Het coronavirus heeft Nederland in haar greep. Ook GGz Centraal. Hoe gaan wij met de coronacrisis om? Hoe verlenen wij zorg als onze psychologen en psychiaters thuiswerken? Hoe gaat het er aan toe in onze klinieken? We leggen het graag uit.

Elke dag kijken wat nodig is
GGz Centraal heeft haar werkgebied ingedeeld in vier regio’s. Flevoland, Gooi en Vechtstreek, Veluwe & Veluwe Vallei en Eemland. Wij zijn van normale bedrijfsvoering overgegaan naar crisisbedrijfsvoering. Managementteams in elke regio hebben we omgevormd in crisisteams. Op ons hoofdkantoor in Amersfoort stuurt het crisisbeleidsteam de crisisteams in de regio’s aan. Elke dag kijken we wat nodig is. We nemen gepaste maatregelen en zitten bovenop de dagelijkse ontwikkelingen. Onze grootste uitdaging is de continuïteit van zorg. En de inzetbaarheid van onze medewerkers en behandelaren garanderen. Daarom werken we op afstand waar het kan en in de kliniek waar het moet. Wij houden er serieus rekening mee dat we met minder mensen en middelen veel zorg moeten blijven verlenen. Alles is erop gericht het coronavirus zo lang mogelijk buiten de deur te houden. We hebben van meet af aan niet overdreven maar het wel een serieuze zaak gevonden. We bereiden ons voor op het ergste en hopen op het beste.

Zorg verlenen op afstand
Onze medewerkers zetten alles in het werk om zorg te verlenen. Het is even wennen, maar gesprekken tussen bijvoorbeeld psycholoog en cliënt vinden niet meer bij ons op de spreekwoordelijke sofa plaats. Die heeft plaats gemaakt voor een beeldscherm. Via het scherm spreken cliënt en behandelaar met elkaar met behulp van een soort skype: Karify on-line behandeling. Ook is er veel contact via telefoon en e-mail.
Onze mensen maken zich natuurlijk ook zorgen. Om hun patiënten, de eigen veiligheid en om de schaarste aan mondkapjes en beschermende kleding. Wij doen een beroep op ieders flexibiliteit. Onze medewerkers zetten zich volledig in en doen wat mogelijk is. Medewerkers springen bij op afdelingen waar we krap in het personeel zitten. Maar: de saamhorigheid is groot en mensen komen met creatieve oplossingen. Dat is geweldig om te zien.

Tegelijkertijd blijven het spannende tijden. Apetrots zijn we op al onze mensen. Niet alleen op de zorgprofessionals, maar ook op de collega’s die de zorgprofessionals helpen om zorg te verlenen. Denk aan de ict’ers, het facilitair bedrijf, de staf, het administratief personeel, communicatie, etc. Onze servers draaien op volle snelheid en kunnen het allemaal aan. We hebben de juiste spullen en software om op afstand te kunnen werken, en … het werkt!

In de kliniek: het lijkt wel elke dag zondag
De een vind het spannend een ander maakt zich minder druk. Cliënten die niet thuis wonen maar in onze klinieken verblijven kijken er verschillend tegen aan. Ook bij ons in de instellingen en op de terreinen lijkt wel of het elke dag zondag is. Onze restaurants zijn dicht. Cliënten krijgen hun eten op de kamer. Er is geen groepstherapie meer en vrijwilligersactiviteiten zijn tijdelijk stil gelegd. Het is een stuk stiller in huis.

En helaas, er komt ook minder bezoek vanwege de strenge regels rond sociale contacten. Dit heeft grote impact op het leefklimaat op afdelingen. Cliënten die thuis wonen komen niet meer bij ons langs. Wij helpen hen via e-health thuis (online dus). De investeringen van de laatste jaren op digitaal behandelen werpen nu hun vruchten af. We hebben enkele honderden nieuwe accounts voor online behandeling aangemaakt. Onze cliënten hebben daar op dit moment ook begrip voor en waarderen het contact met hun behandelaar in ieder geval. Ook al is het op een andere manier. Intakes kunnen gewoon doorgaan, omdat we ze online kunnen doen. Ook hebben we cliënten die we vóór de Coronacrisis al thuis behandelden en dat blijven we gewoon doen.

meer weten?

vrijdag, 20 maart 2020 |Categorieën: Nieuws|