dynamisch en afwisselend werk

U bent hier :Home/Nieuws/dynamisch en afwisselend werk

De crisisdienst biedt een bruisende werkplek! ‘Wij hebben een heel erg leuk vak waar de nodige vooroordelen over bestaan.’

‘Vaak denken mensen dat we alleen in nacht en ontij bezig zijn met complexe psychiatrische problemen als schizofrenie. Als crisisinterventor kom je alles tegen in alle doelgroepen; van depressie, angst en autisme en van jong tot oud. Dat is juist zo mooi aan dit werk, we worden in de volle breedte ingezet.’ Corine Goorhuis en Leo van der Weele vertellen over hun werk bij de crisisdienst.

die spannende stress houdt mij scherp
’Natuurlijk is de dynamiek anders dan wanneer je op een vaste locatie werkt in een 9 tot 5 baan maar voor mij past dit werk nu prima. Ik was de routine binnen het werken in een FACT-team wel een beetje beu, heb dit ook lang gedaan en merkte dat ik vaak energie kreeg op de momenten dat er een crisissituatie was. Ik houd nu eenmaal van crisis en begin het vak steeds leuker te vinden, die spannende stress houdt mij scherp. Toen ik deze vacature tegen kwam op intranet was ik gelijk om’, aldus Leo.

het is hier hollen of stilstaan
Corine is minimaal zo enthousiast over het vak. Zij is opgeleid binnen de crisisdienst en heeft hierin veel geleerd. ‘Je moet wel iets hebben met spoed en snel schakelen, het is hier hollen of stilstaan, maar je doet het niet alleen. Je gaat altijd met z’n tweeën (met een arts of psychiater) op pad en overlegt naderhand met elkaar over de ondernomen acties. Dat is mooi want soms moet je even van je af praten. Je deelt, spart en bent echt een team. Het is het leukste vak dat ik kan bedenken!’”.

wij beoordelen en indiceren de situatie
‘Als crisisinterventor draag je veel verantwoordelijkheid; jij bent (met je collega) de eerste die na een melding via de huisarts of andere verwijzer (bijvoorbeeld politie) op pad gaat en het contact verder legt. Het uitvragen van zo’n melding is erg belangrijk, checken of er drugs in het spel zijn, of er een agressieve hond rondloopt, en of er eerder melding is gedaan. Dat maakt dat je goed voorbereid bij de cliënt komt. Wij beoordelen en indiceren de situatie en vervolgens maken we een plan op. Je doet wat je kunt en zorgt ervoor dat de cliënt weer op het juiste spoor wordt gezet, al is het maar voor dát moment. Daarna schrijf je je crisisverslag zodat ook het dossier op orde is en breng je de verwijzer op de hoogte zodat iedereen op hetzelfde niveau geïnformeerd is.’

soms is het onorthodox denken
‘Je komt in diverse situaties waarin jouw kennis en kunde op de proef wordt gesteld. Maar je mag er je hoofd over breken, er ligt geen pasklaar antwoord voor je klaar. Die bedenk jezelf al lerende in de praktijk. Soms is het onorthodox denken. Bijvoorbeeld die keer dat ’s nachts een vrouw die dakloos was en bij een vriend logeerde, van de brug wilde springen.

Er gaat dan van alles door je hoofd en je zou dan geprotocolleerd kunnen handelen, haar gedrag willen diagnosticeren en mogelijkheden van opname bedenken. Maar door de situatie te normaliseren werd ze rustig en konden we haar telefonisch weer naar haar vriend begeleiden en is ze gaan slapen. We weten dan, die nacht komt ze veilig door en morgen is er weer een dag. Je moet wel kunnen loslaten, ook al is dat soms lastig omdat je wil weten hoe het verder gaat. Maar dat hoort bij dit vak.’

wij zijn vrij als anderen werken
‘Veel mensen, ook collega’s die elders werken, denken vaak dat we geen privéleven hebben, maar niets is minder waar. Er zit regelmaat in ons rooster, we roepen wel eens het lijkt wel alsof we meer vakantie hebben gekregen!. Dat komt dan door de compensatie die je krijgt over de tijd die je buiten de kantoortijden maakt. Bereikbaarheidsdiensten (ergens tussen 20.30 uur en 8.30 uur) verdelen we onder elkaar. Bij een fulltime contract kom je gemiddeld op zo’n negen á tien diensten per kwartaal uit. We zien echt veel voordelen in deze baan. Als je kind bijvoorbeeld vakantie heeft, kun jij jouw gewerkte dagen compenseren. Daar denken mensen vaak niet aan; wij zijn vrij als anderen werken in een saaie 9 tot 5 baan.’

een SPV opleiding is essentieel
‘In deze functie moet je stevig in je schoenen staan en stressbestendig zijn. De rust weten te bewaren en prioriteiten kunnen stellen. En je moet snel kunnen handelen, gelijk aan het werk want dat vraagt de situatie. Verder hebben we allemaal de opleiding SPV gevolgd, dat is essentieel. Het (her)kennen van psychiatrische ziektebeelden en weten hoe je verder moet, de administratie die erbij komt kijken; we praten hier wel over een vak. Als onze nieuwe collega ook nog klinische ervaring meeneemt, bijvoorbeeld op een afdeling binnen een ggz omgeving, dan is dat mooi maar het is geen vereiste.’

waar je het voor doet
‘We hopen dat mensen stabieler worden, dat ze hoop krijgen om verder te gaan. Je merkt dat mensen in een crisissituatie geen oplossingen meer zien, maar die zijn er wel. Die keer dat een cliënt volledig uit zijn plaat ging, er niets mee te beginnen was, en in de ambulance tot rust kwam. Je ziet de overgave, de berusting dan ineens komen. Als die cliënt je dan aankijkt en dankjewel zegt, dan weten we dat er weer hoop is. Daar doen we het voor.’

woensdag, 7 maart 2018 |Categorieën: Nieuws|