van dagbesteding tot bloeiend sociaal ondernemerschap

Sinds 2015 timmert de afdeling inkoop van GGz Centraal hard aan de weg. Het ambitieniveau is hoog en de resultaten worden steeds meer zichtbaar. De afdeling probeert in haar ambitie ook rekening te houden met de visie van GGz Centraal: deskundig en dichtbij en ‘social return’. In dat kader heeft de afdeling contact gezocht met Jaap Vlijm, het kloppend hart van ‘Werk Centraal’ in Ermelo.

GGz Centraal biedt op verschillende manieren cliënten ondersteuning bij het vinden van een zinvolle dagbesteding of werk. ‘Werk Centraal’ in Ermelo is één van de plekken waar cliënten onder de bezielende leiding van Jaap Vlijm aan diverse activiteiten uitvoering geven. ‘Werk Centraal’ heeft een kwekerij, een plantsoenendienst, een inpak- en een houtbewerkingsafdeling, en de Bloemenwinkel.

Na een rondleiding over het terrein van ‘Werk Centraal’ was het enthousiasme over de mogelijkheden zo groot dat Inkoop en ‘Werk Centraal’ samen besloten op zoek te gaan naar een vorm van samenwerking. Het idee werd geboren om intern onderdeel van GGz Centraal als vaste leverancier te verwelkomen.

In gesprek met Aleid Kerkmeer, teamleider inkoop bij GGz Centraal, en Jaap Vlijm, coördinator dagactiviteiten bij ‘Werk Centraal’

voortbouwen op succes

Jaap: “Hier, op landgoed Veldwijk in de gemeente Ermelo, hebben we al jarenlang een fysieke bloemenwinkel. Die wordt draaiende gehouden door cliënten van GGz Centraal, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zelf noem ik ze overigens niet cliënten, maar medewerkers. Ze hebben al mooie successen geboekt. Zo zijn we leverancier van de gemeente Ermelo en van meerdere bedrijven en instellingen in Ermelo en omgeving. Dat geeft veel voldoening. Toen Aleid bij ons aanklopte met de vraag of wij boeketten kunnen leveren aan andere locaties van GGz Centraal, reageerden de cliënten van de bloemenwinkel meteen positief.”
Aleid: “Het lijkt voor iedereen een goede oplossing. We bieden onze cliënten een mooie uitdaging. En als we de boeketten intern laten maken, kunnen we bovendien meer invloed uitoefenen op de kwaliteit. Met een externe leverancier is dat moeilijker.”

verdere professionalisering

Jaap: “Een professionele webshop hebben we nog niet. Maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt. Die langgekoesterde wens is nu dus in een stroomversnelling gekomen.”
Aleid: “Het enthousiasme is groot, maar we moeten wel oppassen dat we niet te snel gaan. Er zijn namelijk nog wat uitdagingen. De logistiek bijvoorbeeld. Onze locaties liggen best ver van elkaar. Naast Ermelo zitten we ook in Amersfoort, Flevoland en de Gooi en Vechtstreek.”
Jaap: “Er staat hier een bedrijfsauto die we kunnen gebruiken. Ook zijn we samen met onze interne logistieke afdeling aan het kijken of we boeketten mee kunnen geven aan collega’s die naar een andere locatie rijden. En als het echt druk wordt, kunnen we altijd nog terugvallen op een extern transportbedrijf.”

inkoopprocedure stroomlijnen

Aleid: “De bestelprocedure is ook nog een aandachtspunt. De via ‘Intrakoop’ gedetacheerde inkoper helpt ons momenteel om dat proces aan te laten sluiten bij de werkwijze van GGz Centraal.”
Jaap: “Naast de interne klanten gaan we ons straks via de website op externe klanten richten. Zoals gezegd, doen we momenteel al veel voor de gemeente Ermelo. Dat verloopt allemaal naar wens. We zijn dus klaar voor nieuwe klanten, zowel intern als extern. Wat ons betreft mag die webshop snel online!”

meer weten?

Voor meer informatie over de afdeling Inkoop? Neem dan contact op met Aleid Kerkmeer, a.kerkmeer@ggzcentraal.nl 

wilt u meer weten over 'resultaten vertellen'?

Stuur dan een e-mail met uw vraag of opmerking naar resultatenvertellen@ggzcentraal.nl.   

dit interview is ook in het blad van Intrakoop verschenen